Marknadsföring på webben – ditt fönster mot dina kunder

Om du har en hemsida och behöver locka in kunder finns det lite saker att tänka på. För att din marknadsföring på webben ska bli så framgångsrik som möjligt är det första att fundera på vilken målgrupp du vänder dig till. Om du vänder till till en yngre målgrupp så är det viktigt att din marknadsföring på webben fungerar både på datorn och i mobilen. Alltså behöver din hemsida ha responsiv design. Eftersom de flesta yngre och även lite äldre människor använder mobilen till det mesta, är det viktigt att hemsidan fungerar även där. En annan sak att kolla upp inför din marknadsföring på webben är att se hur dina konkurrenter marknadsför sig. Hur ser deras hemsidor ut?

För att få fler besökare till din website behöver du fundera på hur du ska dra trafik. Detta kan du göra exempelvis genom sökordsoptimering, länkar och via sociala media, exempelvis Facebook. Skaffa ett Instagramkonto och en Facebook med namnet på din hemsida. Idag har de flesta internetanvändare sociala media av något slag. Alltså är detta en utmärkt plats att göra reklam och marknadsföring på webben. Marknadsföring på webben är ditt fönster mot dina kunder och alltså väldigt viktigt för att din hemsida ska nå framgång.

Marknadsföring på webben genom erbjudanden

Beroende på vilken typ av hemsida och webbshop du bedriver, kan det ibland vara smart att marknadsföra sig på webben genom erbjudanden. Om du exempelvis har en affär online kanske du kan ha ett erbjudande som är ”köp 3 för 2″ eller ”10 % på allt tills klockan…”. Fundera ut vad du skulle kunna ha för rabatter och erbjudanden och gör reklam genom marknadsföring på webben, exempelvis på sociala media. Spelportaler marknadsför sig till exempel genom både sökordsoptimering och sponsrade länkar för att synas. Genom att använda sig av sökordsoptimering kan spelsajterna ranka högre på Google och därmed bli enklare att hitta.

Marknadsföring på webben är viktigt för att locka kunder